Veel gestelde vragen

Heeft u een vraag over onze producten, diensten of werkwijze?
Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via klantenservice@webedu.nl

Ja, dat kan. Groep 1 en 2 laat u werken in de Schrijfvoorwaarden schriften. 
In groep 3 starten de kinderen met schrijfvoorwaarden en cijfers, zodat ook zij klaar zijn om daarna de letters aan te leren.
In groep 4 laat u de kinderen eerst werken in het Oefenschrift 3-extra. Zij leren dan in versneld tempo de juiste lettervormgeving, zodat ze daarna verder kunnen in schrift 4.1.

Dat kan, maar dan zullen de kinderen van groep 4, 5, 6, 7 en 8 eerst de Schriftcode letters aan moeten leren. Dat kan via het Oefenboek 3 Extra.

In groep 1 en 2 leren de kinderen goed kijken, nauwkeurig werken, de juiste houding en de juiste pengreep. Ook leren ze door middel van kleuren en arceren om klein te werken.

In de kleutergroepen kleuren de kinderen met kleurpotloden, die goed geslepen zijn. Arceren (groep 1, 2, 3) en schrijven, vanaf groep 3 doen de kinderen met een dunne pen, maximaal 0,5.

Schrijven doen de leerlingen met een pen met dunne punt. Potloden zijn geen schijfmateriaal, maar tekenmateriaal. Doordat de punt van het potlood slijt, wordt hij dikker en ongelijkmatiger. Nauwkeurig werken is daardoor moeilijk. Vanaf groep 3 dus alleen een pen met dunne punt.

Schriftcode leert de leerlingen de letters van makkelijk naar moeilijk. In de kleutergroepen worden de kapitalen aangeleerd, zodat de kinderen hun naam al kunnen schrijven.
Vanaf groep 3 worden eerst de rompletters, dan de stokletters en daarna de lusletters aangeleerd. Van makkelijk en vormgelijk naar moeilijk.

Doordat de kinderen in de kleuterklassen al leren om klein te werken, is een liniatuur met een romphoogte van 4 millimeter de juiste liniatuur in groep 3 en 4.
Zodra de kinderen verder zijn kunnen ze een 3 mm liniatuur aan.

Jazeker, er zijn schriften met een liniatuur van 4-4-4 en 3-3-3 mm te verkrijgen in onze webshop.

Handschrift heeft een cruciale functie binnen het onderwijs en daarbuiten. Alhoewel er geen grote stukken tekst meer worden geschreven is een leesbaar handschrift belangrijk.
Ook is aangetoond dat bij het studeren de stof beter beklijft als er geschreven aantekeningen worden gemaakt.
De schrijflessen in Schriftcode zijn dan ook nooit lange naschrijfoefeningen, maar altijd betekenisvolle lessen met overdracht naar andere vakken.
Bij Schriftcode blijven de schrijflessen interessant en waardevol.

De lettervolgorde van VLL en Schriftcode is anders. Schriftcode gaat van makkelijk naar moeilijk.
VLL start ook met de i, maar de tweede letter is de k, een van de moeilijkste letters om te maken, wat volgens Schriftcode niet logisch is.
Maar VLL gebruikers kunnen zeker met Schriftcode werken.
Daarvoor zijn er 2 mogelijkheden:

  1. De kinderen starten in groep 3 met het schrift schrijfvoorwaarden en cijfers. Je stelt het schrijven dus even uit, zodat er bij het lezen de letters al zijn geïntroduceerd. Daarna start je met schrijven.
  2. Je gebruikt de versie VLL in groep 3. Deze versie volgt de lettervolgorde van VLL. Je stapt dan af van de aanbevolen en logische volgorde.

Zeker!
Wilt u met het hele team geïnformeerd worden over Schriftcode en al uw vragen stellen? Neem contact met ons op en we maken een afspraak om op uw school langs te komen.

NOT 2025

Van 21 t/m 25 januari 2025 staan wij op de NOT 2025: hét event voor de onderwijs- en kinderopvangsector. Kom je ook ? Meld je nu gratis aan via deze link!