De auteurs

auteurs
Voeg je koptekst hier toe
Astrid Scholten en Ben Hamerling hebben zich als staatsgediplomeerde schriftkundigen hun beroepsleven lang bekwaamd in het achterhalen van kennis van het westerse schrift voor kalligrafie en schrijfdidactiek. Werken vanuit de ontwikkelingsfasen van het westerse schrift bleek het beste te zijn. Tegenover de bestaande en in alle schrijfmethoden toegepaste motorische werkwijze ontwikkelden ze de grafo-cognitieve werkwijze om het schrijven te leren vanuit letterkennis.
Maar, zo eenvoudig als het westerse schrift lijkt, zo veel aannames, mythes en misverstanden zijn er toch nog om op te ruimen alvorens aan een functionele lettervormgeving toe te kunnen komen.
Scholten en Hamerling schreven daarom diverse handschrift-didactische boeken en een uitdagende grafo-cognitieve schrijfmethode waarmee elk kind een functioneel handschrift kan ontwikkelen.
Scholten en Hamerling geven ook lezingen en werkten een curriculum handschrift didactiek uit voor de Radboud Universiteit Nijmegen, op dit moment de enige universiteit die studenten de gelegenheid biedt om op universitair niveau handschrift didactiek te oefenen en te bestuderen.
 

NOT 2025

Van 21 t/m 25 januari 2025 staan wij op de NOT 2025: hét event voor de onderwijs- en kinderopvangsector. Kom je ook ? Meld je nu gratis aan via deze link!